Ratkaisuna yhteisten pelisääntöjen kehittäminen jo perehdytysvaiheessa
Osaamisen jakaminen ja kehittäminen työyhteisön sisällä edellyttää perinteisen täydennyskoulutuksen lisäksi rakenteellisia ratkaisuja. Erinomainen keino työuran alkuvaiheessa olevan opettajan osaamisessa havaittujen puutteiden täydentämiseen on laadukas perehdytys. Hyvin suunniteltu perehdytys lähtee liikkeelle jo rekrytointivaiheessa ja jatkuu saumattomasti uuden opettajan työuran ensimmäiset kuukaudet tarjoten hyvän alustan osaamisen kehittymiselle usein hyvin arkipäiväisissä ja konkreettisissa työtehtävissä.
Laadukas perehdytys vaatii tuekseen rakenteita; selkeän perehdytysprosessin ja aikataulun, hyvät ohjeet ja materiaalit, perehdytystiimin onnistuneen roolituksen ja vastuujaon sekä osaamista kohdata erilaisia oppijoita työyhteisön arjessa.